När jag fotograferar sport så är leveranstiden oftast viktigare än själva bildkvaliteten. Jo, faktiskt. Okej, prislappen på bilderna är allra viktigast, i alla fall för bildköparna – men det är en helt annan historia. Att leverera snabbt är fortfarande A och O. Eftersom jag oftast har flera konkurrerande fotografer där samtidigt så gäller det att leverera den intressanta bilden först. Det är extremt ovanligt att en tidningsredigerare gör om ett uppslag och byter bild, bara för att det kommer en lite bättre bild av samma moment några minuter senare. Först till kvarn är det som gäller – och att vara billigast men det är som sagt en annan historia.

För att lyckas åstadkomma en så snabb leveransprocess som möjligt så måste jag göra ett flertal val i flera steg. Först väljer jag ut vilka händelser under matchen som jag vill fotografera. Det handlar om att välja mellan ren action, porträttbilder, publik, banderoller, och annat som kan tänkas hända på eller runtomkring planen. Därför gäller det att vara utvilad, påläst och koncentrerad.

När jag väl har tagit ett antal bilder av några olika situationer så väljer jag direkt i kameran ut vilka bilder som jag tänker importera till datorn. Detta gör jag löpande under matchens gång, i olika naturliga pauser, avblåsningar, etc. Men det gäller samtidigt att vara vaksam, för det är just då när jag sitter med nedböjt huvud över kameradisplayen (det kallas för att ”chimpa”) som det avgörande kan hända. Genom att välja redan i kameran, så minskar jag tiden som går åt till att föra över bilderna från kameran till datorn.

Ratio 1:5 = bara en av fem exponeringar markeras.
Igår tog jag totalt 697 exponeringar, varav 138 markerades.
Jag använde tre kameror, två handhållna och en fjärrstyrd.

I en längre periodpaus, i halvlek och efter matchen så gör jag nästa urval genom att sålla bland de bilder som jag nu importerat till datorn. Det kan vara rena dubbletter eller att jag inte längre tycker att någon bild håller måttet på den större skärmen. Vissa bilder markerar jag i kameran för import till datorn bara för att jag ska kunna avgöra vilket tröjnummer en viss spelare har.

Ratio 1:2 = hälften väljs bort i det här skedet.
Igår valde jag ut 69 av 138 bilder för redigering.

Av den slutliga kollektionen så gör jag ett antal val om hur jag ska efterbehandla respektive bild. Det handlar om kontrast, beskärning, upplättning, vinjettering, vitbalans, med mera. Men här gäller det att välja metod snabbt. Maximalt ägnar jag varje bild 15 sekunder, oftast går det fortare än så.

Ratio 99:100 = en procent av bilderna väljs bort vid redigeringen.
Igår valde jag bort ytterligare en av bilderna i Camera Raw.

Totalt skickade jag alltså upp 68 bilder (ratio 1:10) till min uppdragsgivare Pic-Agency.com. Några av dessa bilder har jag valt ut till det här inlägget, som du ser här nedanför. Ingen av dom publicerades i någon tidning idag, så de är ganska exklusiva.

P.S. Fler bilder från matchen finns på www.pic-agency.com

DIF målvakt Pa Dembo Touray

Trelleborg Marcus Pode dras ned av Djurgården Kasper Hämäläinen

Tremålsskytten Djurgårdens Kennedy Igboananike

Avgörande 4-3 av Djurgården bakom Trelleborgs målvakt Viktor Noring